• Strona główna
  • Historia
  • Aktualności
  • Warunki przyjęcia
  • Partnerzy
  • Gazetka
  • PROGRAM ZAJĘĆ SPORTOWYCH

    SPECJALNEGO OŚRODKA WYCHOWAWCZEGO

    W IGNACOWIE

     

    „ Ruch  jest  życiem – życie  jest  ruchem „

                                                      A. Senger 

     

    WSTĘP

         Ruch jest naturalną potrzebą każdego człowieka, której zaspokojenie zapewnia równowagę psychiczną i fizyczną. 70% komunikacji między ludźmi stanowi tak zwany język ciała. Człowiek wyraża swoją osobowość, myśli, uczucia, wiele treści życia za pomocą rytmu i ruchu. Obecnie zwraca się szczególną uwagę na związki motoryki z psychiką, a głównie powiązania ruchu z całokształtem procesów poznawczych i emocjonalnych.

         We współczesnym świecie nie sposób zauważyć spadającej sprawności i aktywności intelektualnej i ruchowej dzieci i młodzieży, którzy większość wolnego czasu poświęca biernym formom rozrywki: telewizja, gry komputerowe itp. Zaangażowanie młodych ludzi w życie społeczne i kulturalne jest coraz mniejsze, a kontakty między rówieśnikami ograniczają się do minimum. Dlatego nie bez znaczenia są również aspekty społeczne i wychowawcze aktywności ruchowej. Aktywny udział dzieci i młodzieży w zajęciach sportowych jest pewną formą przeciwdziałania negatywnym i niepożądanym zjawiskom. Właściwie kreowana aktywność ruchowa umożliwia wdrażanie do kontaktu z drugim człowiekiem, kształtuje umiejętność współdziałania, wdraża do zdrowej rywalizacji, akceptacji i tolerancji. Kształtowanie umiejętności ruchowych, nie pozostają bez wpływu zarówno na poziom rozwoju fizycznego jak również psychicznego i społecznego.

         Z powodu wyżej wymienionych względów powstał niniejszy Program Zajęć Sportowych.

     

    I  CELE OGÓLNE

    ·        Wspieranie wszechstronnego rozwoju wychowanka poprzez różnorodne formy aktywności ruchowej;

    ·        Upowszechnianie sportu i aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży Specjalnego Ośrodka Wychowawczego;

    ·        Kształtowanie właściwych postaw i nawyków higieniczno-zdrowotnych oraz wdrażanie do zdrowego stylu życia.

     

    II  CELE  SZCZEGÓŁOWE

    ·        Rozwój ogólnej sprawności fizycznej i harmonijnego rozwoju wychowanków;

    ·        Rozbudzanie zainteresowań dzieci i młodzieży różnymi formami aktywności ruchowej;

    ·        Zrozumienie potrzeby dbania o własne zdrowie i sprawność fizyczną;

    ·        Kształtowanie umiejętności organizowania i aktywnego spędzania wolnego czasu;

    ·        Rozwijanie umiejętności i cech motorycznych w ćwiczeniach, grach, zabawach ruchowych;

    ·        Kształtowanie i rozwijanie aktywności twórczej wychowanków;

    ·        Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie;

    ·        Rozwijanie wiary we własne siły, przełamywanie lęków i obaw;

    ·        Kształtowanie umiejętności działania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych i stresujących;

    ·        Poznawanie i stosowanie nazewnictwa i słownictwa sportowego;

    ·        Poznawanie i utrwalanie przepisów gier i zabaw;

    ·        Stosowanie nabytych wiadomości i umiejętności w czasie ćwiczeń, gier i zabaw;

    ·        Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych;

    ·        Kształtowanie potrzeby podporządkowania się określonym regułom gier i zabaw poprzez ukazywanie negatywnych skutków nieprzestrzegania ustalonych zasad;

    ·        Propagowanie zasad „fair play”;

    ·        Przeciwdziałanie zjawiskom patologicznym;

    ·        Korelacja z innymi rodzajami edukacji i oddziaływaniami wychowawczymi;

    ·        Utrwalanie przepisów ruchu drogowego i wdrażanie do ich przestrzegania;

    ·        Zapoznanie i przestrzegania zasad bezpieczeństwa oraz podstawowych przepisów BHP.

     

    III  ADRESACI

         Zajęcia sportowe przeznaczone są dla wszystkich wychowanków Specjalnego Ośrodka Wychowawczego w Ignacowie, dostosowanych do indywidualnych potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci i młodzieży.

     

    IV  SPOSÓB CZAS I MIEJSCE

         Zajęcia będą odbywać się według potrzeb, możliwości i warunków :

    ·        Sala Sportowa;

    ·        Sala Rehabilitacyjna;

    ·        Sala Doświadczania Świata;

    ·        Sala Teatralna;

    ·        Boisko Ośrodka;

    ·        Okoliczny teren (las, łąka, drogi);

    ·        Świetlica grupowa.

     

    V  PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

    1.     METODY – wśród wielu metod dominować będą metody aktywizujące wychowanków, pobudzające do działania i tworzenia. Uzależnione to będzie od możliwości, umiejętności dzieci i młodzieży oraz od wyboru rodzaju ćwiczeń i dyscypliny sportowej. Stosowanie różnych metod pozwoli na wyzwolenie u wychowanków aktywności fizycznej, a także umysłowej i psychicznej.

    2.     FORMY ZAJĘĆ

    ·        Indywidualna;

    ·        W parach;

    ·        Grupowa.

    3.     ZASADY NAUCZANIA

    ·        Aktywności i świadomości;

    ·        Poglądowości;

    ·        Przystępności i indywidualizacji;

    ·        Stopniowania trudności;

    ·        Utrwalania.

     

    VI  FORMY AKTYWIZACJI RUCHOWEJ

    ·        Ćwiczenia, gry i zabawy ogólnorozwojowe;

    ·        Ćwiczenia, gry i zabawy przy muzyce;

    ·        Zespołowe gry rekreacyjne np. „zbijak”, „dwa ognie”, „rzucanka siatkarska” itp.;

    ·        Elementy piłki: siatkowej, koszykowej, ręcznej, nożnej;

    ·        Tenis stołowy;

    ·        Kometka (badminton);

    ·        Ringo;

    ·        Tory przeszkód;

    ·        Siłownia;

    ·        Jazda na rowerze;

    ·        Ćwiczenia, gry i zabawy terenowe.

     

    VII  OCZEKIWANE REZULTATY

    WYCHOWANKOWIE :

    ·        Znają wpływ aktywności ruchowej na własne zdrowie;

    ·        Doskonalą podstawowe formy ruchu i uczą się nowych;

    ·        Dbają o swoją sprawność fizyczną, higienę i zdrowie;

    ·        Rozumieją potrzebę aktywności ruchowej;

    ·        Znają zasady, reguły i przepisy gier i zabaw oraz podporządkowują się nim;

    ·        Potrafią bezpiecznie ćwiczyć i bawić się w Salach i w terenie;

    ·        Potrafią zastosować zdobyte umiejętności w różnych sytuacjach życiowych.

     

    VIII  SPOSOBY EWALUACJI

    ·        Obserwacja rozwoju motorycznego wychowanków;

    ·        Obserwacja zachowań wychowanków;

    ·        Udział i zaangażowanie dzieci i młodzieży w poszczególnych zajęciach;

    ·        Rozmowy z wychowankami;

    ·        Rozmowy z wychowawcami. 

     

     

     

     

    Literatura

    1.        Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 maja 2014r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. poz. 803).

    2.        Donnelley A. ”Gry i zabawy dla starszych dzieci”. Wydawnictwo LIBER, Warszawa 2003r.

    3.        Siwek A. „Istotne potrzeby naszych dzieci”. Lider 2004 nr4.

    4.        Wlaźnik K. „Wychowanie fizyczne w klasach 1-3. Przewodnik dla nauczycieli”. Wydawnictwo JUKA, Warszawa 1998r.